tisdag 19 april 2011

Skulle inte sagt sadar

Vi tog nattbussen fran Punta del diablo igar och anlande tidigt pa morgonen hit till Montevideo.
Nar vi hittat ett hostel gav vi oss intet ont anande ut for att upptacka staden. Solen sken pa de lugna gatorna med fina hus och vi var lite trotta men glada dar vi gick.
Plotsligt kande jag hur min vaska blev lattare, snurrade ett halvt varv och sag till min forskrackelse en kille som lyft vaskan och precis gjorde ett snabbt ryck. Jag gjorde det absolut konstigaste skrikljud jag nagonsin klamt fram typ: guuahuaaahuuaahaaaaaaa(= nu hander det som inte far handa)!!! Killen lyckades just precis lossa vaskan(med planbok, kamera, mobil, ipod(varfor hade jag den dar!?) samt id-kort) fran remmen och borjade springa sin vag. Efter tva tveksammma sekunder borjade Ullis och jag liksasa springa efter snubben varpa jag borjade ropa: Stop the thief! Por favor! Mi camera! mis fotos!
Folk vande sig om och sag men gjorde inget. Utom en kille som strackte ut benet som for att falla krokben utan framgang. Darpa borjade en hund springa efter oss skallandes.
Strax ropade nagon att tjuven slangt ifran sig vaskan som vi snabbt plockade upp. I den fanns fortfarande ipod, telefon, id-kort meeeen ingen kamera eller planbok. Dock hade kameran slangts en liten bit fram och var fortfarande fungerande och med bilder kvar.
Total forlust blev alltsa 80 pesos, vilket motsvarar 27kr, samt trasig vaska som gar att laga.

Till detta ska tillaggas att strax efter att det sista inlagget skrevs blev vi aven av med ett till agg och 3 korvar ur hostelets kyl.

Ny lista over saker som hittills blivit stulna i sydamerika:
3 agg
1 tomat
3 korvar
27 kr

Skamt asido sa var vi ganska chockade men anda glada att tjuven var forhallandevis snall. Ett sa kallat wake-up call behovdes kanske innan Buenos Aires mer anonyma gator.
Ikvall haller vi oss borta fran gatorna, helst med en vagg alltid nara ryggen, och tar det lugnt framfor tvn med en pase doritos.

/Fanny

4 kommentarer:

  1. Åh jag visste att ni skulle jinxa skiten med inlägget nedan, tur att det inte blev värre än så här! Och vilken sinnesnärvaro att skrika på spanska, välformulerat dessutom. Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Va skönt att du inte blev av med nåt! Det är lustigt hur man reagerar när folk försöker sno ens väska. Min kompis Nicolina höll på att rånad i Karibien, men helt instinktivt skriker hon NAJ! med världens argaste gotländska och smäller till tjuven. Hon klarade sig också :)kram! /Hanna

    SvaraRadera
  3. hahah! living on the edge down there in sydamerika! vilken hiskeligt bra tjyv ändå som förstår att semesterbilder är det viktigaste och dyrbaraste!

    mitt puder blev stulet på barfly för några veckor sen. det var också tungt. men sen kom mamma hit med nytt. känns bättre. det känns också bättre att det är 27 grader här och sol och idag hade vi ett litet åskväder också som var väldigt trevligt. AJ LAJK IT!

    gud va kul det ska bli att se alla bilder som inte får bli stulna! puss

    SvaraRadera
  4. Tack for dina komplimanger Cecilia

    Haha Hanna.Va agigt.

    Ja visst var det en bra tjuv anda. Snall mamma du har som akte hela den biten med ett puder. Annars funkar det bra med vanligt talk. Lovar.

    SvaraRadera